fbpx

Zijn Youtube ads voor bedrijven nog relevant in 2019?

Geschreven door: Eduard Goedhart

Youtube is, naast Google, de grootste zoekmachine ter wereld. Op sommige vlakken is het videoplatform zelfs belangrijker. Als bedrijf of merk is het dan ook van belang dat jij een Youtube strategie hebt, zodat jij geen kansen misloopt.

Organische Vindbaarheid

Zorg ervoor dat jouw video’s op Youtube goed gevonden kunnen worden. Het is belangrijk dat jij de Meta Data, zoals Titel, omschrijving en trefwoorden goed invult. Om Youtube te laten weten waar jouw video over gaat, is het raadzaam om via Youtube ondertiteling toe te voegen. Zo kan het platform zorgen dat jouw video zichtbaar is voor geïnteresseerden.

Ook is het mogelijk om op een organische manier leads te genereren met Youtube. Het is daarbij belangrijk om voldoende informatie zoals een link naar een landing page van jouw website en andere contactgegevens te plaatsen in de omschrijving van jouw Youtube video’s. Daarnaast kan je jouw video voorzien van interactieve knoppen in Youtube zelf. 

Youtube video advertentie

Youtube kent verschillende soorten video advertentie mogelijkheden:

  • TrueView Ads 
  • Bumper Ads

TrueView Ads zijn advertenties waarvoor de adverteerder pas betaalt als de kijker de advertentie bekijkt of een interactie heeft met elementen van de advertentie. Bij TrueView Ads kan men kiezen tussen twee typen advertenties, namelijk:

  • In Stream Ad
  • Video discovery ad

Een TrueView instream advertentie wordt voor, tijdens of na video’s weergegeven. De kijker heeft bij deze advertentie de mogelijkheid om na 5 seconden de advertentie weg te klikken. De eerste 5 seconden worden niet in rekening gebracht. Als de kijker de advertentie niet wegklikt en langer dan 5 seconden kijkt, betaal jij voor het vertonen van de advertentie.

Voorbeeld van een TrueView Ad

Video Discovery Ad

Een Video Discovery advertentie wordt weergegeven op de zoekresultaten pagina van Youtube. De advertentie wordt getoond, maar niet automatisch afgespeeld, wat verschilt van Instream video advertentie. Zodra de bezoeker op jouw advertentie klikt, moet jij als adverteerder betalen.

Bumper Ad

Naast de TrueView advertenties is er nog een andere advertentie mogelijkheid: Bumper Advertenties. Dit zijn korte advertenties van 6 seconden of korter. De advertenties worden voor, tijdens of na een video op Youtube getoond. Deze advertenties kunnen niet weggeklikt worden. De adverteerder betaalt per duizend vertoningen. 

Conclusie

Youtube is na Google de grootste zoekmachine. Het platform heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers per maand. Adverteren op Youtube is vele malen goedkoper dan een commercial op televisie. Daarnaast kan jij veel gerichter adverteren. Jij kan jouw doelgroep beter bereiken door de targetingmogelijkheden van Youtube. 

meer weten over videomarketing?

Blijf op de hoogte van tips, tricks & trends.

Get in touch

  • Minister Lelylaan 59, Rijswijk
  • +31 653663089
  • info@eyelikemedia.nl

Follow Us

Translate »